Entreprenør fjerner raskt og sikkert asfalt fra anleggsbiler

SITUASJONEN
Det største veibelegg- og tunge byggefirmaet i Ontario spesialiserer seg på asfaltbelegg på motorveier og lokale veier i hele provinsen. De får ofte innvilget store prosjekter og selskapet holder seg opptatt gjennom det meste av året. Med maskinene deres i konstant bruk, er ikke selskapet i stand til å rengjøre dem før utover sesongen når arbeidet begynner å avta. Maskinene samler opp asfaltlag på ulike deler av maskinen, som kan være vanskelig å fjerne og rengjøre, spesielt på vanskelig tilgjengelige områder.

En av hovedmaskinene selskapet bruker er et materialoverføringskjøretøy (MTV). Disse kjøretøyene er designet for å levere den varme blandede asfalten fra en dumper til en utleggermaskin. De sørger for at asfaltutleggeren er i kontinuerlig drift og at asfalten legges ned ved den ideelle temperaturen. MTV-er overfører stadig varm asfalt og blir veldig skitne, noe som kan føre til at maskinene mister effektivitet.

PROBLEMET
MTV-en har en stor frontbeholder hvor den varme asfaltblandingen lastes fra dumperen. Asfaltblandingen overføres deretter til en lagerbeholder via en transportør. Inne i beholderen er det en mateskrue og to store kjeder som er en del av transportørsystemet. Skruen og kjettingene samler opp tunge lag med asfalt.

Asfalteringsfirmaet har tidligere renset delene manuelt med meisler, vann og kjemikalier. Beholderen, skruen og kjettingene er vanskelig tilgjengelige og arbeiderne måtte komme inn i trakten og meiselen ved delene. Det ville tatt fire arbeidere ti timer å rengjøre disse delene. Denne prosessen var rettidig og ineffektiv.

«Bakteriet ønsket å redusere tiden det tok å rengjøre kjøretøyet,» sa Wes Donaldson fra Go Green Dry Ice Blasting, en lokal entreprenør som asfalteringsfirmaet kontaktet for å rengjøre MTV. «Med fire karer i beholderen som renset den, brukte de mange arbeidstimer.»

Når arbeiderne meisler delene, er det også en ekstra risiko for at de kan skade de dyre delene.

«Det er stål på stålmeisling, så det er en sjanse for at de kan skade en av leddene,» sa Donaldson. «Og med kjemikaliene og oppvarmingen er det større risiko for skade.»

Selskapet resirkulerer asfalten som er fliset av maskinen. Når renseprosessen er fullført, samler de opp restene av asfalten og dumper den tilbake i mikseren. Når arbeiderne bruker kjemikalier eller vann for å rengjøre maskinen, blir asfalten forurenset og den kan ikke gjenbrukes.

Asfalteringsfirmaet prøvde andre alternative rensemetoder i et forsøk på å effektivisere prosessen, men fant ikke suksess. Selskapet prøvde sandblåsing, men sandkornet kom inn i alle kjettingleddene og inn i valsene. Sanden forurenset også den resterende asfalten og var en ekstra kostnad for oppryddingen.

LØSNINGEN
Selskapet hørte om tørrissprengning som en mulig løsning og tok kontakt med Go Green Dry Ice Blasting for å gjennomføre en demonstrasjon.

Cold Jets tørrisrengjøringssystem bruker ikke-slipende medier i form av resirkulerte CO2-pellets som ikke skader overflater eller utstyr. Kombinasjonen av tørrisrensingens kinetiske energi og termiske effekter bryter forbindelsen mellom smuss og overflate, og løfter bort forurensninger. I motsetning til sprengning med andre medier, etterlater ikke tørrisrengjøring noe sekundært avfall, fordi tørrispartiklene sublimeres ved støt – og konverteres fra fast til gass. Tørrisrengjøring er trygt og ikke-giftig, skaper ikke nedstrøms forurensning og reduserer eller eliminerer ansattes eksponering for farlige kjemiske rengjøringsmidler.

Tørrisblåsing avkjøler asfalten ved kontakt, noe som gjør den lettere å fjerne, og etterlater det originale underlaget uskadet.

RESULTATENE
Ved å bruke Cold Jets Aero 40FP med en MERN-dyse med høy flyt, fjernet Go Green all asfaltoppbygging på beholderen, skruen og kjedene. Tørrisblåsing fungerte på alle forskjellige nivåer av tykkelse og oppbygging.

«Vi klarte å bryte ned asfalten totalt,» sa Donaldson. «Det spilte ingen rolle hvor tykt den var eller hvor den var, vi kunne bryte den ned og ta den av med tørrisen. Og vi gikk ikke overdrevet med aggresjonen eller lufttrykket.»

Go Green klarte å rense 12 kvadratfot på mindre enn ett minutt ved å sprenge ved 150 PSI med en 400 CFM-kompressor med fem pund i minuttet. De brukte omtrent 400 pund tørris til prosjektet.

Tørrissprengning fullførte jobben på halvparten av tiden det tok selskapet tidligere. Go Green renset MTV på fire timer med et enmannsteam sammenlignet med den forrige metoden som tok ti timer og et firemannsteam. Asfalteringsfirmaet likte også at tørrissprengning er ikke-slipende og ikke vil skade de dyre delene av maskineriet.

«Når du kommer inn med noe ikke-slipende, elsker de det absolutt fordi de vet at når du sprenger et tøft stykke rusk, så skader du ikke utstyret deres, en av leddene eller en sveis,» sa Donaldson.

Tørrissprengning ikke le