Tørrisblåsing reduserer rengjrøingstiden på asfaltbil fra en uke til en dag

SITUASJONEN
Prime, Tack & Seal Company (PTS) i West Chicago, Illinois, spesialiserer seg på sprøyting av prime- og festebelegg, samt bruksområder for støvkontroll, flis- og tetningsbelegg og asfaltbelegg på et stort utvalg veiprosjekter. PTS påfører en asfaltblanding på eksisterende asfalt- eller betongoverflater og på nye byggeplasser før asfaltlegging. Denne blandingen hjelper til med å forberede overflaten før det øverste asfaltlaget påføres ved å tette hulrom i overflaten, herde topplaget og bidra til å binde det til den overliggende asfalten. Lastebilene som frakter og sprøyter asfaltblandingene kalles prime trucks og samler opp lag med herdet asfalt, stein, sand og andre materialer over tid. Denne opphopningen på sprøytestengene og dysene kan føre til tilstopping og gjør også lastebilene vanskeligere å vedlikeholde.

PROBLEMET
Tradisjonelt har PTS rengjort lastebilene halvårlig med ulike kjemikalier og høytrykkspyling for å fjerne lag med oppbygging. Denne prosessen var imidlertid repeterende, tidkrevende og renset ikke lastebilene helt. De ville spraye kjemikaliene på oppbyggingen, la den sitte en stund og deretter sprenge den med en kraftvasker. De måtte gjøre denne prosessen flere ganger før oppbyggingen kunne fjernes, og det tok opptil en uke eller mer å rengjøre en lastebil. Bedriften måtte også bruke tid og ressurser på å samle opp og deponere restvannet fordi det måtte behandles som farlig avfall. Prosessen kan også føre til at ansatte blir utsatt for kjemikaliene.

LØSNINGEN
PTS søkte etter en mer effektiv prosess for å rengjøre lastebilene deres. National Industrial Maintenance, en spesialisert vedlikeholdsentreprenør, tok kontakt med PTS. Howie Wirkus, prosjektleder ved National Industrial, introduserte dem for Cold Jets tørrisrenseprosess, og PTS var imponert over resultatene under en demonstrasjon og bestemte seg for å avtale National Industrial for å rense lastebilene deres med tørris.

Cold Jet tørrisrengjøring bruker ikke-slipende medier i form av resirkulerte CO2-pellets som rengjør uten å skade overflater eller utstyr. Kombinasjonen av tørrisrensingens kinetiske energi og termiske effekt bryter forbindelsen mellom smuss og overflate, og løfter bort forurensninger. I motsetning til sprengning med andre medier, etterlater ikke tørrisrengjøring noe sekundært avfall, fordi tørrispartiklene sublimeres ved støt – og konverteres fra fast til gass. Tørrisrengjøring er trygt og ikke-giftig, skaper ikke nedstrøms forurensning og reduserer eller eliminerer ansattes eksponering for farlige kjemiske rengjøringsmidler. Tørrisblåsing avkjøler asfalten ved kontakt, noe som gjør den lettere å fjerne, og etterlater det originale underlaget uskadet.

RESULTATENE
Tørrisrengjøring har vist seg å være en mye mer effektiv renseprosess og gir bedre resultater på en brøkdel av tiden.

«Det er minst dobbelt så raskt, om ikke raskere,» sa Wirkus. «Med tørrisrensing, så snart du treffer oppbyggingen, flyr den av.»

Ved å bruke Cold Jet Aero 80FP-systemet er National Industrial i stand til å rengjøre én lastebil per dag. Tidligere tok det PTS én uke å rengjøre én lastebil. De rengjør totalt 13 lastebiler for PTS på halvårlig basis. National Industrial bruker omtrent 1,5 tørris per lastebil, som er omtrent 750 pund tørris.

«I sommermånedene vil vi bare rengjøre baksiden av lastebilene, som inkluderer dyser og tank, og om vinteren når PTS utfører sitt årlige vedlikehold, vil vi rengjøre hele lastebilen,» sa Wirkus.

Tørrisrengjøring gjør ikke bare lastebilene enklere å vedlikeholde, men det gjør dem også mer effektive.

«Sjåførene av lastebilene elsker det fordi det er mye renere og de har mindre problemer, for eksempel at dysene tetter seg,» sa Wirkus.

PTS var så imponert over tørrisrengjøring at de vurderer å bruke den til å rense andre eiendeler og maskiner, som for eksempel oppbevaringstanker og slanger.

«De elsker det fordi det er kostnadseffektivt, oppryddingen er så mye enklere, det er tryggere og det er miljøvennlig,» sa Wirkus.