Anlegget sparte 30-40 % på energikostnadene ved hjelp av tørrisrengjøring

SITUASJONEN
Produsenter og tjenesteleverandører merker effekten av dagens energikostnader og prisøkninger. I de aller fleste bransjer har energiledelse ingen tradisjonell plass på organisasjonskartet, i stillingsbeskrivelser eller i resultatutfall. De fleste beslutningstakere mener løsningen på problemet er å finne de laveste tilgjengelige energiprisene.

Elektriske motorer står for opptil 80 % av all tilgjengelig elektrisk energi som brukes av et industriområde. De kaster også bort opptil 50 % av elektrisk energi på grunn av ineffektiv motoroptimalisering. Noen årsaker til disse ineffektivitetene inkluderer: høye omgivelsestemperaturer, ubalansert spenning, feil belastning, utilstrekkelig ventilasjon, feiljustering, vibrasjoner, feil smøring, defekte drivkomponenter og viktigst av alt, forurensning.

Forurensning er et overflatebelegg som får elektriske motorer til å gå varmere enn normalt. Ved design har elektriske motorer kjølevifter som trekker luft over det ytre skallet. Hvis den ikke rengjøres ordentlig, vil forurensning bygge seg opp over tid og tette og defekte motorens evne til å avkjøle seg selv og kjøre ved omgivelsestemperatur. Varme, forurensede motorer som kjører under disse forholdene øker energimengden og øker dermed kostnadene motoren trenger for å fungere.

«Når skitt, sot, fett og olje bygger seg opp i produksjonsanlegg over tid, kan maskiner begynne å overopphetes og fungere feil, noe som kan føre til potensiell feil og skape et utrygt arbeidsmiljø,» sa Greg Battle, president og administrerende direktør i Motor Techniques, Inc. «En ren elektrisk motor går kjøligere og bruker også mindre energi enn en skitten. For å dekontaminere en elektrisk motor fullstendig og øke motoroptimaliseringen, må den rengjøres grundig.»

PROBLEMET
Den vanligste måten å rengjøre elektriske motorer på er å ta dem ut av drift og rengjøre manuelt med filler og industrielle løsemidler. For å unngå dette avbruddet i produksjonen blir rengjøringen ofte forsinket mye, noe som fører til en ineffektiv motor og/eller eventuell motorsvikt. De fleste av de industrielle løsemidlene som brukes har et svært lavt flammepunkt, noe som skaper brannfare og mulige strømbrudd. De avgir også usunne røyk og manuell påføring av løsemidlene etterlater sekundært rusk som lo og klut på motoroverflatene.

Ytterligere metoder for motorrengjøring inkluderer brusblåsing, sprengning av valnøttskall og høytrykksspyling eller damprengjøring. Brus- og skallsprengning kan være for slitende for motorene og krever avstenging av systemet. Høytrykksspyling eller damprensing av det elektriske systemet til en varm, kjørende motor kan skape en svært farlig situasjon. Disse metodene er også tidkrevende og etterlater seg rusk.

LØSNINGEN
Dry Ice Blasting Technologies (DIBT), en avdeling av Houston-Johnson, Inc. (HJI), er en ledende leverandør av tørrisrensetjenester. Motor Techniques, Inc. (MTI) spesialiserer seg på sporing og overvåking av motorytelse. Begge selskapene er sertifiserte minoritetsforetak og har mange års ekspertise på å hjelpe kunder med å oppnå driftseffektivitet samtidig som de reduserer energikostnadene. DIBT og MTI etablerte i samarbeid med hverandre et joint venture-selskap, Conservation Solutions. Conservation Solutions tilbyr metoder for å lokalisere, analysere og forbedre ytelsen til industrielle elektriske motorsystemer, og gjenopprette dem til topp ytelse, med minimal forstyrrelse av klientdriften.

Conservation Solutions var den første som anbefalte Cold Jet tørrisrengjøring for motorer. De har oppdaget en samlet kostnadsbesparelse – med både strømforbruk og arbeidstimer – ved bruk av tørris kontra alternative metoder.

Cold Jet tørrisrengjøring gir en rask, sikker, giftfri og økonomisk rengjøringsløsning for anlegg, industrielt utstyr, maskineri, maskinverktøy og samlebåndsutstyr. Den har møtt den elektriske industriens utfordring med driftseffektivitet og oppetid fordi tørrisrensing kan gjenopprette både roterende og stasjonært elektrisk utstyr til topp ytelse med dramatisk kortere driftsstans.

Tørrisrengjøring rengjør på stedet uten større demontering eller nedkjøling og er ikke-slipende, ikke-ledende og ikke-korroderende. Det er en helt tørr og ren prosess da den ikke bruker vann. Rengjøringsmediet, tørris, sublimeres ved støt og forsvinner uten å tilføre sekundært avfall. Det eneste avfallet er materialet som fjernes. Cold Jet-systemene kan rengjøre på og rundt hydrauliske kraftenheter og elektriske kraft- og distribusjonskomponenter og minimere avhending av farlig avfall. Når det gjelder generelt vedlikehold og rengjøring av anlegg, kan rengjøringstiden reduseres med opptil 80 % med Cold Jet tørrisrengjøring.

«Med fleksibiliteten til raskt å restaurere og rekondisjonere ulike størrelser og typer industrielt utstyr og maskineri med Cold Jet tørrisrensing, minimerer vi den kostbare nedetiden og forstyrrelsene generelt forbundet med industriell rengjøring,» sa Derek Bland, visepresident for New Business Development for Houston-Johnson, Inc. og DIBT.

RESULTATENE
Conservation Solutions har analysert flere prosjekter før og etter bruk av tørrisrensing for å måle effektiviteten og de totale tids- og kostnadsbesparelsene. Kostnadsbesparelsene ved bruk av tørris kan beregnes i megawatt og arbeidstimer. For å få resultatene deres brukte de en CSI 510 berøringsfri infrarød skannermåler som måler deteksjonen av forurensede varme motorer. Skanneren måler 0-1600 grader med 99 % nøyaktighet. De måler belastningen (energien som kreves for en bestemt jobb) før og etter rengjøring. En Mega-watt har en standard flat kostnad for anlegget og å bruke mindre Mega-watt for å rengjøre resulterer i en direkte besparelse for selskapet. Besparelsene er øyeblikkelige og kan beregnes så snart rengjøringen er fullført og verifisert av målerne. Alternative metoder er mye tregere og krever overdreven arbeidstimer for sekundær opprydding.

SUKSESSFULLT LØSNING FOR BILPRODUSENT

En bilprodusent i Michigan hadde en bank med fem motorer på 300 hestekrefter, hver på totalt 100 000 dollar å kjøre hvert år. For å redusere det årlige forbruket, tok de kontakt med Conservation Solutions. Etter demontering ble det oppdaget to tommer forurensning på hver motor som hadde bygget seg opp over tid og fra mangel på regelmessig rengjøring og vedlikehold. Cold Jet tørrisrengjøring ble brukt for å fjerne overflateforurensning og deretter en sparkel ble brukt til å rengjøre innsiden av motorhettens overflate. Forurensningen på den indre og ytre hetten veide totalt 2,7 lbs. Etter å ha implementert regelmessig rengjøring med tørris, var det en umiddelbar energibesparelse på 42 % for selskapet.

BEVORTE RESULTATER FOR INDUSTRIELL RENSER

Et industrielt renserifirma hadde et stort problem med forurensning fordi motorene ble utsatt for smuss, vann og våt lo daglig. En analyse fra Conservation Solutions fant at den gjennomsnittlige motortemperaturen ble redusert med 27 grader etter bruk av Cold Jet tørris, noe som resulterte i en reduksjon på 30-40 % på energiregningen.